Merci

Hejsan !

Dagen blev inte alls som jag tänkt mig. Åkte och mötte upp liza och Sofia på tre hästar. Påväg dit så fick jag ett sms utav stall ägaren annika, där hon skriver att Merci har varit jätte halt i morse när hon släppt ut henne.
Så då chansar jag och ringer till Ale klinik. Och får tid en timma efter jag ringt, det var bara hem fixa hästen och åka. Stressigt vill jag lova !

Vi kom till ale runt 1, först så börjde dom lite och sprang. Efter det fick Merci bli bedövad för att dom skulle se vart felet var, då sprang hon lite bättre.
Då bestämde veterinären att vi skulle röntka benet på henne (vänster fram) vilken vi gjorde, dom såg inte att det va nogot spec på röntkenplåtarna men dom ville iaf ta en ultraljud för att kolla senorna.
Då konstaterade dom att Merci har en blödning som sitter mellan gaffelbandssenan och förstärkningssenan. Så hon blev sprutad med Metacam och blev även gipsad i hoven ( det är osäkert om det är nogot med hoven)
och så fick hon bandage på benet. Gipset ska sitta kvar i 10 dagar och banadget ska vara på i ca 3-4 dagar.

Så det blir boxvila fram tills den 17 dec då vi ska på återbesök.

( bilder från kliniken kommer senare)




Patricia♣


Kommentarer
Postat av: Jummie

Nää vad trist! Hur orsakas en sån skada, är det belastning, stukning eller något sådant? <3

2011-01-07 @ 22:01:05
URL: http://jumsan.blogspot.com
Postat av: Patricia

Sv; Många anledningar, men i Merci's fall var det mest chans att hon överansträngt sig.Men kan tänka mig att en stukning också kan orsaka blödningen.

2011-01-07 @ 22:04:25
URL: http://paaat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0